Za co kocham Budapeszt

Gdyby ktoś dał mi możliwość przeprowadzki do dowolnego miejsca w Europie sądzę, że wybrałabym Budapeszt. W podsumowaniu lipca (tu) wspomniałam, że miałam okazję pod koniec miesiąca znów odwiedzić to fantastyczne miasto. Ten wyjazd postanowiliśmy jednak spędzić na zupełnym chilloucie. Zwiedzanie było ostatnio (relacja tu i tu), teraz chcieliśmy się poprostu zrelaksować.

Tym razem Budapeszt postanowiliśmy przemierzać rowerem. Miasto umożliwia wynajęcie rowerów miejskich, my jednak zabraliśmy nasze z Krakowa. Udało nam się nie tylko zrelaksować, ale też odwiedzić milka miejsc, w których nie byliśmy ostatnio, m. in. taras widokowy ze statuą na świętego Gellerta, czy wyspę świętej Małgorzaty.

bu5

bu1

bu17

Budapeszt przypadł mi do gustu z kilku powodów, a oto one.

bu4

ROWEREM PO BUDAPESZCIE – To miasto wymarzone dla rowerzystów! Wszędzie są ścieżki rowerowe, stojaki na rowery, a kultura kierowców jest wręcz nienaganna. System ulic jednokierunkowych jest zorganizowany tak sprawnie, że rowerem można przemieszczać się w obu kierunkach. Jednośladem można więc bez problemu dojechać absolutnie wszędzie. Dobrze, metrem jest szybciej, ale człowieka omija tyle pięknych widoków… 🙂

bu14

bu6

ARCHITEKTURA MIASTA – Budapeszt cechuje przepiękna architektura, każda kamienica jest tak pięknie wykończona, że aż żal przejść obok i nie uwiecznić tego na fotografii. Bramy, drzwi, wykończenia dookoła okien i przepiękne płaskorzeźby gwarantują obcowanie ze sztuką nawet poza murami muzeum. Osobiście uważam, że najpiękniejsze budynki znajdują się przy Alei Andrássyego, łączącej Plac Bohaterów z Placem Elżbiety. Chciałam zamieszkać w każdej kamienicy, którą tam mijałam (no, poza Domem Terroru, z nim nawet nie chciałabym sąsiadować).

bu9

bu15

BUDAPESZT OD KUCHNI – Oferta barów i restauracji jest w Budapeszcie naprawdę niesamowita, a każde z tych miejsc kusi i przyciąga oryginalnym wnętrzem i jedynym w swoim rodzaju klimatem. Wnętrze wystylizowane na francuską prowansalską piekarnię, na bibliotekę ze ścianami zastawionymi z góry na dół regałami pełnymi książek, na bar przydrożny w samym sercu Alabamy, teatr lalek, czy błyszczący kolorowymi lampkami plac w samym sercu parku z rozstawionymi food truckami . Mogłabym tak chodzić zmieniając tylko lokale i delektując się nie tylko jedzeniem, ale też samym wnętrzem i klimatem kolejnych miejsc. Oferta gastronomiczna pozwala na wybór potraw z niemal każdego zakątka świata, a ceny są bardzo zbliżone do tych w Krakowie. Z Budapesztu zawsze wracamy z naszym ulubionym winem i choć nie jestem fanką piwa, to w Budapeszcie odkryłam dla siebie piwo IPA o smaku mango, wow!

bu13

bu12

bu10

PIESKIE ŻYCIE W BUDAPESZCIE – Stolica Węgier to miasto bardzo przyjazne czworonogom, których miałam okazję spotkać naprawdę wiele. Psom sprzyjają liczne tereny zielone, w mieście jest ich naprawdę mnóstwo. Na szczególną uwagę zasługuje również odpowiedzialność właścicieli, którzy każdorazowo sprzątają po swoich pupilach, a kosze są dostępne bez większego problemu. Życzyłabym sobie takiej samej dojrzałości u nas w kraju, chciałabym, aby ludzie wreszcie przestali traktować posprzątanie po swoim psie jako czynność uwłaczającą ich godności. W Budapeszcie zdarzyło mi się iść po trawie w parku bez butów, które postanowiły bezwzględnie zmasakrować mi stopy. Na trawie nie czyhała na mnie ani jedna przykra niespodzianka, tak też powinno być i u nas! Ale wracając do psów: dodatkowym atutem Budapesztu jest możliwość wypadu do centrum wraz ze swoim czworonożnym przyjacielem. Wiele barów i restauracji ma na drzwiach wywieszone znaki, że pies jest we wnętrzu mile widzianym gościem, a w niemal każdym ogródku stoją miski z wodą. Aż żal, że Bobson nie pojechał z nami!

bu11

bu18

bu16

bu7

Powyższe punkty to tylko te najbardziej mnie ujmujące, choć w Budapeszcie zakochałam się również z miliona innych powodów. Sam klimat miasta jest czymś, czego absolutnie nie można opisać w słowach, trzeba to poprostu przeżyć.

Jeśli więc zastanawiasz się, czy warto odwiedzić Budapeszt, to powiem Ci, żebyś nie wahał się ani chwili dłużej!

bu20

bu3

bu2

Skomentuj

